KONFERANSEN
Smak på
Østfold
Gjester og kunder får ikke nok av lokalmat, men hvordan få mer Østfoldmat ut på menyene? Hvordan få de fantastiske historiene om råvarene, håndverket og bonden frem til gjesten?
I 2023 fikk vi i Guldkorn med oss en rekke samarbeidspartnere, og rigget det som ble en stor møteplass der lokalmatprodusenter og innkjøpere møttes og ble koblet med mål om enda mer Østfoldmat på menyer. Trendkonferansen med storytelling som rød trå, ble en suksess!
​
​​Som landets første håndverksøl med spesialitetsmerke, satte Finn Erik Blakstad fra Ekeby Gård en standard på scenekanten fra konferansens første taktslag. Blakstad dro publikum gjennom Ekeby sine historiske og naturlige forutsetninger og bakte inn værfenomen, lidenskap for håndverket og jakten etter unike, ureiste råvarer. Storytelling i praksis, og et eksempel på konferansens mål: Å vise viktigheten av å få kunnskapen om råvarene opp og fram på bordet –til innkjøperen og videre til kjøkkenet, til servitøren og helt ut til gjestene og kundene.
​
Eivind Haalien, innkjøpssjef i Meny fulgte opp med å bekrefte at fremtiden tilfører historiefortellerne. – Trender skjer innen alle kategorier, vi i Meny jakter de som har funnet sin kategori, sin unike greie i denne og som løfter sin kategori med å utvikle noe nytt og unikt. De produsentene som treffer planken har en god markedsforståelse og bidrar både til økt matglede og økt verdiskapning.
Tatiana og Michal hos St. Peter’s Restaurant lever ut sin lidenskap og ga oss innsikt i betydningen av samarbeid. De har nemlig ikke leverandører, de har samarbeidspartnere. At alle de som dyrker, tilbereder og serverer mat samarbeider, er med på å løfte historien om maten og menneskene i Østfold. De serverer en tallerken med lokal mat som er kunstnerisk dandert, basert på sesongen vi er i og full av historie.
Petter Bjørgan i Stiftelsen Norsk Mat tok publikum med på en trend-historisk matreise. I dag snobbes
det ned, og de som går seirende ut er de som bruker de beste råvarene - når de smaker best. Lite er mer trendy en våre egne mattradisjoner.
​
Lokalmat-satsinger i Østfold
Det finnes flere lokale matsatsinger i Østfold og fra scenen fikk vi høre fra tre av dem. Kristin Uttakleiv fra Moss i Sentrum inviterer til matreiser. Det skaper et stor engasjement hos gjestene når de får besøke gårder og produsenter, og de blir servert mat av de som har fulgt den fra jord til bord.
Thomas Riiser kunne fortelle at Smaken av Indre bygger på at vi i større grad bør være selvberget og vil vise hvor mye lokal kvalitetsmat som finnes innen kort radius. Det har ført til at de tar ut enkeltvarer av storhusholdningsanbudet og nå leveres lokale egg til alle kommunens institusjoner.
Det er mye vi kan oppleve i våre nærområder. Camilla Nordmo presenterte «Smakfulle omveier» rundt Haldenkanalen, og hvordan de her jobber for å synliggjøre gårdene og å skape opplevelser. Her er de blant annet god erfaring med å lage mat-konsepter knyttet til opplevelser, og da særlig Soot-spelet.
​
Hva skal til for å lykkes?
Stine Alm Hersleth er seniorrådgiver og forsker ved Nofima. Hennes felt er lokalmat, innovasjon og entreprenørskap, og kunne vise oss noen fellestrekk hos de lokalmat-produsentene som lykkes.
Noen av kjennetegnene er at de bruker tilgjengelige ressurser på gården, og de er personlig involvert i alle valg. De har gjerne noen underliggende mål som kan være bærekraftig utnyttelse av gårdens ressurser. De har også ofte en personlig kommunikasjon både når det gjelder design og historiefortelling.
​
Fra hav og jord til bord
En av de oftest nevnte flaskehalsene til lokalmaten i dag er å få varene ut til sluttbrukeren. For noen kan derfor Tine være løsningen. Tine distribuerer i dag allerede en stor andel kjølevarer fra lokalmatprodusenter og Peter Haug tok oss visuelt med ut på veien fra produsent til sluttbruker.
- Verden minste restaurant, sa Petter Bjørge fra Storm Østers og viste oss bilde av et bord i fjæra dekket med østers og god drikke. De reiser ut fra Skjærhalden og sanker østers og har et mål om å gjeninnføre den i vårt kosthold. Her vi fikk vi en smakebit av historien om hvordan de gjør en ikke ønsket art til en ressurs og en delikatesse.
Siste seanse av dagen inneholdt presentasjon av produsentene, og kokker og innkjøpere fikk snakke med dem, smake på produktene og kanskje skapte de nye samarbeid.
​
​
Trendkonferansen blir Smak på Østfold-konferansen
​Den gode responsen og resultatene vi oppnådde med Trendkonferansen, gav oss motivasjon til å jobbe videre. Utvikle enda mer. Trendkonferansen blir nå til "Smak på Østfold-konferansen". Årets viktigste møteplass for deg som jobber med mat i Østfold!
Smak på Østfold-konferansen kobler innkjøpere i HORECA-markedet med lokale produsenter - med mål om mer Østfoldmat på menyen!
Årets tema er: SMAK - med fokus på håndverket, kvaliteten, de fantastiske råvarene og de dedikerte produsentene. Det legges til rette for en inspirerende, nyttig og verdifull konferansedag. Og sammen med våre samarbeidspartnere samler vi spennende stemmer på scenen, og gir deg nyttig innsikt i Østfoldmaten.
​
Vi sees!