Flere vil ha en smakebit av Østfold!
- Guldkorn SA

- Dec 18
- 2 min read
2025 har blitt et rekordår for lokalmat og -drikke i Norge, og Østfold følger utviklingen tett. Nye tall viser at lokalmat vokser betydelig raskere enn matmarkedet generelt – både nasjonalt og regionalt. Økt etterspørsel etter norske råvarer, kvalitet og tydelig opprinnelse har gitt ny fart til lokale verdikjeder.

I Østfold har omsetningen fra salg av lokalmat i dagligvarehandelen økt med fem prosent. Dette betyr at østfoldingene har brukt 237 millioner kroner mer på lokalprodusert mat i år, sammenlignet med 2024.
På landsbasis har lokalmatomsetningen økt med rundt ti prosent og passert 13,5 milliarder kroner. Ifølge regjeringen viser tallene at lokalmat ikke lenger er et nisjeprodukt, men en stadig viktigere del av norsk matforsyning – med stor betydning for verdiskaping, beredskap og levende lokalsamfunn.
Et fylke med sterke forutsetninger
Østfold har et særlig godt utgangspunkt for å lykkes med lokalmat. Omtrent 19 prosent av fylkets areal brukes til jordbruk, og produksjonen spenner fra korn, kjøtt, melk og egg til grønt, bær og videreforedlede produkter. Dette gir et stort potensial for både økt omsetning og videre utvikling.
Samtidig ser man en tydelig dreining i markedet: Forbrukerne velger oftere lokale produkter i hverdagen, og flere profesjonelle innkjøpere ønsker å ta i bruk lokalmat i større skala.
Stor vekst i storhusholdning
En av de tydeligste trendene på landsbasis i 2025 er veksten i storhusholdningsmarkedet – som omfatter hoteller, restauranter, kantiner og institusjoner. Nasjonalt har dette markedet hatt en vekst på over 13 prosent det siste året, og utgjør nå rundt 7 milliarder kroner i omsetning.
Regjeringen peker på at denne utviklingen åpner nye markedsmuligheter for lokalmatprodusenter, særlig dersom produsenter, innkjøpere og offentlige aktører samarbeider bedre om volum, logistikk og tilgjengelighet.
I Østfold spiller Guldkorn – Smak på Østfold en viktig rolle i denne utviklingen. Gjennom Guldkorn kobles etterspørsel og tilbud på en mer strukturert måte. Når hoteller, restauranter eller kantiner ønsker å bruke mer lokalmat, bidrar Guldkorn med oversikt, produsentkontakter og konkrete forslag. Det gjør det enklere å velge lokalt – og gir produsentene tilgang til nye markeder.
– Interessen for lokalmat er tydelig økende, både fra privatpersoner og større aktører. Guldkorn sin rolle er å sørge for at denne interessen faktisk gir verdiskaping i Østfold, sier styreleder i Guldkorn, Reidar Kaabbel.
Bevisste valg gir varig effekt
Både regjeringen og aktørene i lokalmatmiljøet peker på at veksten i lokalmat henger tett sammen med økt bevissthet hos forbrukerne. Valg som tas i butikk, på restaurant og i offentlige kantiner har direkte betydning for arbeidsplasser, matproduksjon og lokalt næringsliv.
Med rekordtall i ryggen og sterk vekst i både dagligvare og storhusholdning, ligger det et stort potensial foran Østfold. Guldkorn vil fortsette å være en pådriver for samarbeid, synlighet og utvikling – slik at mer av maten som produseres i fylket også ender opp på flere fat.



Comments