DSC_3201.jpg

Trinn 1: Matkonsept

Mat som merkevare

Å bruke mat som en del av merkevarebyggingen kan gjøres enkelt og rimelig eller omfattende og kostnadskrevende. Uansett, kan det være lurt å tenke gjennom et par ting før du går i gang.

01

Book maten tidlig: Uansett konsept Start planleggingen tidlig. Er du i gang med å booke artister, så er det på høy tid å «booke inn maten». Jo tidligere du tenker på valg av samarbeidspartnere, råvarer, retter, produsenter og serveringsaktører – jo mer gjennomført vil matkonseptet ditt bli.

02

Avklar ambisjoner: Definer og bygg deres helt «egen verden» ut fra de ambisjoner, samarbeidspartnere og budsjett dere har.

03

Ingen klarer alt alene – velg dine samarbeidspartnere: Hvem kan underbygge og støtte opp om det dere drømmer om å få til? Hvem har fagkompetanse dere kan knytte til dere?

04

Hva er særegent for nettopp ditt arrangement? En tydelig og ­gje­n­­­­n­omtenkt matprofil som regel er et ledd i arrangementets helhetlige profil og dermed identitet. En tydelig identitet skaper trofaste tilhengere, som igjen kan bidra til å skape en viss trygghet i en sårbar og uforutsigbar bransje. Kampen om oppmerksomheten fra både media og publikum blir stadig større, men ved å dyrke arrangementets egenart står man sterkere.

Si for eksempel en musikkfestival. Er det historikk, personnavn, faguttrykk som kan bygge opp om mat-konseptet? Som kan gjenspeiles på menynavn, i beskrivelse av retten, som grafiske elementer på restaurantskiltet og som uniformering av serveringspersonell og funksjonærer?

 

Har arrangementet har noen uttalte kjerneverdier eller slagord – hvordan kan dette brukes aktivt? Hva er ekte, autentisk og særegent akkurat der ditt arrangement skal avholdes? Hvilke felles preferanser kan dere spille på, som kanskje overrasker litt og som forsterker matopplevelsen?

05

Hva vil dere skal være det etterlatte inntrykk av arrangementet? Og hva vil dere gjestene skal snakke om i bilen på vei hjem? At musikken var fantastisk og at maten var standard, grei nok? Eller at musikken var fantastisk og at maten var en kulinarisk, uventet «høydare»?

06

Hvilken effekt ønsker du maten skal ha? Den siste, men kanskje den viktigste!

Bra jobba! Er du klar for neste trinn?

Har du tenkt på?

Erfaringer fra spesielt festivalbransjen, viser at arrangører som har satset hardt på å rendyrke det lokale særpreget tiltrekker seg besøkende langveisfra. Samtidig er det slik at majoriteten av festivalene har størsteparten av sitt publikum fra lokalmiljøet, noe som setter sine krav til troverdigheten. Lokalkunnskap kan være kilden til den genuine identiteten. Søk kunnskap om ­lokalmat i området, med tanke­ på tradisjoner, matkultur, lokale ­produsenter og leverandører. For en utenforstående kan et slikt matkonsept bli nytt og eksotisk, og for de lokale noe å være stolte av!